NYT FRA GREVE ROKLUB – Marts – 2025

Fællesspisning og klubaften onsdag 5. marts 2025 kl. 19

Den næste klubaften med dejlig mad bliver 5/3-25. Her laver Enrique peruviansk majstærte fyldt med hakket kød og som tilbehør er der ris og salat. Skal du være med til hyggelig aften med god mad og godt selskab, så skynd dig at tilmeld dig på holdsport. Du kan også sende en sms til Jens på 21557649 og tilmelde dig.

Hjælp til madlavning

Vi har jo gennem tiden haft stor glæde af at Mariann, Enrique og Kirsten har lavet dejlig mad til vores klubaftener med fællesspisning. Vi vil gerne fortsætte med disse arrangementer, men må erkende at alder og helbred gør det vanskeligere for vores ’kokke’ at fortsætte på ubegrænset tid.

Derfor søger vi efter nogle som har lyst til at være med på holdet. Er vi flere om at klare opgaven bliver det nemmere for alle og samtidig kan den erfaring som vores nuværende team har gives videre på en god måde.

Så hvis der er nogen som har tid, lyst og mod på at være med til at lave mad til vores fællesspisning, så kontakt mig.

Jens

Generalforsamling 8/3-25 kl. 10

Vi ses forhåbentlig til den ordinære generalforsamling i både Greve Roklub og Roklubbens Venner lørdag 8/3-25. Når begge generalforsamlinger er afsluttet, serverer Roklubbens Venner en let frokost. Hvis du vil deltage i frokosten skal du tilmelde dig på holdsport.

Donationer til Greve Roklub

Vi har modtaget kr. 9250 i gave via DFfR’s gavegiro. Det er fantastisk at der er nogle som tænker på os og på den måde støtter roklubben. Donorerne har oplyst at pengene skal bruges til projekter/aktiviteter i klubben som fx. forbedringer af klubfaciliteter, drift og støtte af ro- og motionsaktiviteter. Vi takker mange gange og det må siges at gaven falder på et tørt sted, netop hvor vi har investeret i 5 nye ergometre og udstyr til e-roning.

Instruktion i brug af bådelift.

Bestyrelsen har besluttet at instruktion i anvendelse af bådliften skal være en fast del af korttursstyrmands uddannelsen. Alle medlemmer skal have mulighed for at kunne bruge liften, men det er som udgangspunkt styrmanden som har ansvaret og derfor skal vide hvordan det hele fungerer. Der vil blive arrangeret instruktion i anvendelse af den nye lift 9/3 og 23/3 i forbindelse med klargøring af inriggere og opsætning af bådebro.

Der vil desuden blive lavet en markering på bådvogne og gulv hvor liften skal stå når den anvendes.

Korttursstyrmandskursus

Der er i februar og marts måned afviklet korttursstyrmandskurser hvor flere medlemmer har deltaget. Første hold har gennemført kurset og den teoretiske prøve og mangler kun den praktiske prøve.

Det er vigtigt at så mange som muligt får uddannelsen til kortturs styrmand så det bliver mere fleksibelt at komme på vandet. Det er tanken at alle medlemmer som har været under instruktion i løbet af sommeren skal gennemgå styrmandskurset inden den efterfølgende rosæson. På den måde får alle også en større viden og indsigt i at færdes på vandet.

Klargøring af inriggere søndag 9/3-25 kl. 9 – 15

Vi skal have tjekket vores inriggere så de er klar til at komme på vandet når rosæsonen starter. Derfor er søndag 9/3 sat af til formålet. Mød og vær med til at få det hele til at fungere i det tidsrum der passer dig. Al hjælp kan bruges. Samtidig vil du den dag også få instruktion i hvordan vores bådelift fungerer.

Klargøring af vores kajakker finder sted søndag 27/4-25 kl. 11 – 15.

Broopsætning søndag 23/3-25 kl. 9 – 12

Bådebroen skal sættes op og gøres klar til den kommende rosæson. Vi satser på at få det klaret 23/3 så det hele fungerer når vi hejser standeren 29/3-25. Når vi er færdige tænder vi grillen og lægger et par pølser på. Bliver der tid tilovers eller er vi flere end der skal bruges til gøre broen klar, går vi i gang med at tjekke materiel mv. Desuden vil du også denne dag kunne få instruktion i brug af vores nye bådelift.

Tilmeld dig på holdsport – vi ses.

Kæntringsøvelser og svømmeprøver lørdag 22/3-25 kl. 15 – 18

Vi skal have sikkerheden i orden når vi færdes på vandet og her er svømmefærdigheder en vigtig del. Det forventes at medlemmerne gør noget særligt ud af, at sikre sig de rent faktisk kan leve op til svømmekravene, som er 300m for inrigger, 600m for kajak-IPP1 og 1000m for kajak-IPP2.

Det bør ikke klares ved bare at udfylde en formel blanket og skriftlig tilkendegive, at man kan svømme de krævede meter. Selvom det ikke er et formelt krav at tage svømmeprøven – så ligger det ligesom i ånden, at det gør man da.

Derfor kan du tage din svømmeprøve i Greve Svømmehal lørdag 22/3-25 mellem kl. 15 og 18, hvis du ikke allerede har klaret den når du svømmer om mandagen.

Vi har fået adgang til svømmehallen lørdag eftermiddag, hvor vi også tager en inrigger og kajak med. Det bliver muligt at prøve at kæntre med inrigger og kajak og lære hvordan man får vendt båden og komme op i den igen.

Tilmeld dig allerede nu på holdsport.

Forårsrengøring i vores klubhus står for døren lørdag den 29/3 kl. 9-12

Tilmeld dig på holdsport

Vi byder på morgenkomplot og grillpølser senere på dagen, hvor vi har standerhejsning

Kom i det tidsrum der passer dig! Lidt hjælp er en stor hjælp!

Der vil blive hængt en opgaveliste op, som vi kan krydse af på, når opgaven er gjort.

Vi skal bl.a. have lavet følgende:

Rengøre omklædningsrum

Feje gulv og oprydning i båd hal

Pudse vinduer

støvsuge

rengøre køkken

aftørre romaskiner

vaske gulve

Vi ser frem til en hyggelig dag og et skinnende klubhus

Standerhejsning lørdag 29/3-25 kl. 12

Tiden for foråret og sommerens komme nærmer sig og dermed og tiden for at vi atter skal på vandet og ro.

Vi starter sæsonen lørdag 29/3-25 kl. 12 med at hejse standeren og forhåbentlig får vi en god rosæson med rolige vejrforhold så vi kan nyde både træning på vandet og få dejlige naturoplevelser undervejs.

Vi skal også have navngivet den havkajak vi fik foræret af Jesper Hoff i efteråret, så den kan komme i brug.

Efter standerhejsningen serveres der pølser fra grillen til de fremmødte. Tilmelding er som sædvanlig på holdsport.

Fælles langture med DFfR eller i GR-regi

Har du ikke planlagt ferie endnu eller har du brug for en miniferie i løbet af rosæsonen, så er det må noget for dig og dine rovenner at prøve en fælles langtur.

DFfR tilbyder i år to ture i Lillebælt med udgangspunkt fra bunden af Føns Vig på Fyns vestkyst, syd for Middelfart. Du kan læse mere om turen på roning.dk under rubrikken kerneydelser/bredderoning/DFfR oplevelsesture.

Det er også muligt for et eller flere hold at tage af sted fra Greve Roklub og ro sammen enten i egne både. Det kunne f.eks. foregå ved at ro Sjælland rundt over et par uger, hvor der kan skiftes ud på besætningen i båden undervejs. Eller ved at tage på weekendtur til Bøgeskoven.

Der er også mulighed for at leje en af de mange både som DFfR har udstationeret rundt omkring i Danmark. Tal med Kim og få flere oplysninger, hvis det er noget for dig.

8 GP

Det var kun 6 hold som deltog i 8 grandprix i februar måned, hvor de roede 4 x 2000m. 2 af holdene, gamle mænd på nye maskiner hold 2 og allstars ladies hold 2, var heller ikke med i denne runde.

Placeringerne er efter runde 4 som følger:

Herre 35+

Gamle mænd på nye maskiner hold 1 fører fortsat klassen og

Gamle mænd på nye maskiner hold 2 har bevaret deres plads som nr. 5. ud af i alt 6 hold.

Damer 35+

Allstars ladies hold 1 er kommet op på 3. pladsen

SPV (slank på vandet) er faldet ned på 8. pladsen

De ro-lige damer er kommet op på 11. pladsen og

Allstars ladies hold 2 har bevaret 13. pladsen ud af i alt 15 hold

Mix 35+

Krykhusarerne er fortsat placeret som nr. 6 ud af i alt 15 hold, selvom de i månedens løb blev placeret som nr. 7

Damer 70+

Formiddagsholdet vandt løbet i februar måned og har bevaret pladsen som nr. 3 ud af i alt 4 hold.

Alle hold klarer sig godt og de gamle mænd holder deres placering som nr. 1 og de øvrige hold hænger også på. Næste og sidste runde, som er 4 x 15 min., slutter 15/3-25. Det bliver spændende at se hvor godt de klarer sig.

Bestyrelsesmøde 3/2-25

Fra bestyrelsens møde 3/2-25 kan der fremhæves følgende:

  • Vi har solgt en kajak ’Vandmanden’ for kr. 10.000. Beløbet tages ind i budget 2025 som indtægt.
  • Vi har ansøgt DIF om kr. 25000 til støtte til nye borde og stole. Der er tale om at få borde som kan klappes sammen og stole som kan stables så det bliver nemmere at opbevare og flytte rundt med når vores opholdsrum skal bruges til så mange forskellige ting.
  • Det er konstateret at der er nogle som deltager i aktiviteter i roklubben uden at være registreret som medlem. Det er kun aktive medlemmer som kan deltage i klubbens aktiviteter. I forhold til deltagelse i sociale aktiviteter er det i orden at man tager sin kæreste/ægtefælle og børn med selvom de ikke er medlem. Man kan også undtagelsesvis tage en gæst med i klubben for at prøve vores tilbud, f.eks. badning og sauna og romaskiner. Det betragtes som en prøvetur. Hvis det gentager sig må det føre til at gæsten bliver medlem af klubben. Ægtefæller og børn som ikke er medlemmer betragtes i den forbindelse også som gæst. Overordnet set skal alle være aktive medlemmer for at kunne benytte klubbens faciliteter.
  • Nordea Fonden har pt. en pulje til støtte til renovering af klubhuse og lign. Vores vaskeplads og terrasse trænger til at blive repareret og det vil være nærliggende at søge om penge til dette. Derfor vil hus- og materialeudvalget at indhente tilbud på hvad det vil koste i materialer og med eller uden arbejdsløn, så vi kan sende ansøgning afsted.

Aktiviteter i marts måned:

1.3.kl. 10           Troldejagt
5.3.kl. 19           Klubaften med fællesspisning
9.3.kl. 9-15Klargøring af inriggere og instruktion i brug af bådelift.  
12.3.kl. 19           Vinterchallenge – 4 hold, 4 x 15 min.
19.3.kl. 19           Klubaften med saunagus og havdyp
22.3.kl.15-18Svømmeprøve og kæntringsøvelser  
23.3Kl. 9-12Broopsæting samt instruktion i brug af bådelift.  
29.3Kl.12Standerhejsning

Rospinning/e-roning: Hver tirsdag og torsdag kl. 10 og hver torsdag kl. 18 og 19

Funktionel træning:  Hver tirsdag kl. 19

Svømning:                Hver mandag kl. 20

Jens Revall

Skriv et svar