NYT FRA GREVE ROKLUB – December – 2024

Klubaften med gløgg og æbleskiver 4/12-24 kl. 19

Vi skal hygge med gløgg og æbleskiver og varme op til julens glæder. 

Gløgg og æbleskiver koster kun kr. 30 pr. person og der vil også være glutenfri æbleskiver. Vi har også et kinesisk lotteri med dejlige præmier som kaffe, vin og jule lækkerier.

Skriv det ind i kalenderen. Skal du være med til en hyggelig aften i godt selskab så tilmeld dig på holdsport eller send en sms til Jens på tlf. 21557649.

Ordinær generalforsamling lørdag 8/3-2025 kl. 10

Vi afholder den ordinære generalforsamling i Greve Roklub og Roklubbens Venner 8/3-25. Noter det allerede nu så du kan deltage. Hvis der er forslag som ønskes behandlet på generalforsamlingen skal de jfr. vedtægtens §7 stk. 3 være bestyrelsen i hænde senest 1/1-2025.

Dagsorden, regnskab, budgetforslag og evt. indkomne forslag,  vil blive sendt ud senest 3 uger før generalforsamlingen.

Oversigt over udvalg

Efter medlemsmødet i august har vi fået revideret hvem der er med i de nedsatte udvalg. Den reviderede liste vedlægges nyhedsbrevet. Som det fremgår her er udvalget for materiel og bygninger skrumpet meget ind. Vi søger derfor aktive medlemmer som vil bistå med at tilrettelægge planerne for dette område. Interesserede kan kontakte Jens, Allan eller Keld for yderligere oplysninger om hvad det indebærer.

Det skal tilføjes at der naturligvis også er plads til flere i de øvrige udvalg, hvis de ligger indenfor et område som har interesse.

Korttursstyrmand – er det noget for dig?

Når vi skal på vandet i eget rofarvand, er der af sikkerhedsmæssige årsager krav om, at der skal være en korttursstyrmand i båden. Korttursstyrmanden har det formelle ansvar for mandskab, båd og materiel. Dette er gældende både når korttursstyrmanden rent faktisk sidder på styrmandssædet eller er i en af positionerne som roer. Noget andet er, at vi selvfølgelig hjælper hinanden med det hele, når vi er ude – men det formelle ansvar vil altid være korttursstyrmandens. Det er væsentligt, at man som korttursstyrmand er indstillet på dette.

For at klæde en korttursstyrmand på til at kunne være i funktionen, skal man i gennem en mindre uddannelse, som afholdes af klubbens egne instruktører. Uddannelsen indeholder både en teoretisk og en praktisk del.

Her i vinter er det tanken, at vi afholder den teoretiske del af uddannelsen i løbet af januar og februar 2025. Derved vil du være klar til at kunne bestå den praktiske prøve i det tidlige forår og således kunne fungere som korttursstyrmand allerede i den kommende rosæson.

Du skal regne med, at du skal afsætte 2-3 halve fremmødedage til den teoretiske del. Herudover skal du selvfølgelig afsætte tid til din egen forberedelse – den teoretiske del afsluttes med en mindre prøve.

Den teoretiske del vil indeholde emner som kommandoer, styreteknik, eget rofarvand, søvejsregler, vind og vejr, materiellet og sikkerhed mv.

Kontakt Carsten via fugleparken3@youseepost.dk eller tlf. 40522126 – hvis du er frisk på udfordringen med at uddanne dig til korttursstyrmand. Vil skal gerne have din tilmelding senest den 15. december.

Herefter finder vi i fællesskab nogle dage til den teoretiske del, hvor alle har mulighed for at komme. Den praktiske del aftaler vi nærmere, når vi kommer ind i foråret.

Vi håber at se dig.

Mange rohilsner

Udvalget for uddannelse og turaktiviteter.

Vinterbadning

Som det er omtalt i tidligere nyhedsbreve så har to af vores aktive vinterbadere søgt og fået tilladelse af Kystdirektoratet til opførelse af en stationær badebro på sydsiden af Mosede Havn. Broen forventes først at være opført 1/10-25, forudsat der kan skaffes de nødvendige penge til projektet.

Der har været et møde i Greve Borgerhus for borgere som er interesseret i at være med i projektet og der er nu ved at blive etableret en vinterbadeklub.

Greve Roklub havde tilbudt at indgå i et samarbejde om dette projekt, idet der var et ønske om at kunne anvende vores faciliteter til omklædning, sauna mv. og, indtil den nye bro er etableret, også vores slæbested/bro til at bade fra.

Men med baggrund i en aggressiv samt angribende tilgang til samarbejdet, der blev tilkendegivet ved et møde 26/11-24, sammenholdt med en klar udmelding om synet på medlemmerne i Greve Roklub, har vi meddelt at Greve Roklub ikke længere ønsker at indgå i et samarbejde om etableringen af vinterbade faciliteter i Mosede Havn. Greve Roklubs vinterbadeafdeling fortsætter med at fungere som hidtil.

Vi har fået mange nye vinterbade medlemmer efter nyheden om en ny bro, da vi jo har faciliteter til omklædning mv. Det har, af hensyn til plads i omklædningsrum mv. til alle, været nødvendigt at sætte et maksimum for antallet at vinterbademedlemmer til 40 og dette tal er allerede nået.

Vi har derfor etableret en venteliste og tilbyder de som kommer på venteliste mulighed for at klæde om udendørs og benytte vores bro og slæbested.

Udendørs omklædnings faciliteter

For at forholdene for udendørs omklædning kan være bedst mulige har vores to flittige medlemmer Flemming og Flemming på rekordtid opført et fint omklædningsrum langs med rampen op ad kajakhotellet. Vi håber det kan dække behovet og vil blive brugt flittigt. Det vil blive malet svenskrød.

Kursus som ”hjerteredder” onsdag 15/1-24 kl. 19

Vi har fået tilbud om kursus som hjerteredder. Det varer ca. 30 minutter, og varetages af Michael Bendix fra Ishøj Roklub

Om hjertestarter-kurset:

Dette kursus, som vi kalder “Hjerteredder”, er designet til ikke-professionelle og fokuserer på, hvordan man handler, når en person falder om med hjertestop. 

Målet er at give deltagerne basale færdigheder til at holde en person i live, indtil ambulance eller hjælp ankommer.

Kort om kurset:

  • Gratis deltagelse: Takket være fondsmidler fra Østifterne er kurset helt gratis.
  • Varighed: Cirka 30 minutter med instruktion i både hjertemassage og brug af hjertestartere.
  • Deltagerantal: Hver session kan rumme 5-15 deltagere, og alle over 15 år er velkomne til at deltage. Deltagerne vil efterfølgende modtage et kursusbevis fra Hjerteforeningen.

Efter kurset tager vi en hyggesnak. Michael sidder også i Søsportens Sikkerhedsråd, så der bliver også mulighed for at stille spørgsmål indenfor dette felt.

Som anført er der et maks. på deltagerantallet til kurset på 15, men det betyder ikke at der er et loft over hvor mange der kan være tilstede. Det vil blot være de første 15 tilmeldte som indberettes til Hjerteforeningen som deltagere om som vil få kursusbevis. Hvis der er deltagere udover de 15 som ønsker at få et kursusbevis, vil vi finde en måde at løse det på.

Tilmelding er som sædvanlig på holdsport og i dagens anledning vil der være kaffe og kage til alle fremmødte.

Standerstrygning

Med stort fremmøde allerede fra morgenstunden blev der arbejdet igennem op til afslutningen på dette års rosæson. Broen blev taget ind, klubhuset fik en rengørings overhaling og det affald vi havde liggende blev kørt på miljøcentret.

Lene påtog sig opgaven med at stryge standeren og bagefter havde Carsten gjort klar med ristede pølser med det hele. Alt i alt en dejlig dag med godt vejr og stort fremmøde af flittige medlemmer.

Energitjek af klubhuset

Vi har fået foretaget et gratis energitjek af vores klubhus og det gav følgende resultat:

”Bygningen er meget velfungerende. Rumvarmeforbruget er ret lavt. En væsentlig del af elforbruget går til varmtvandsproduktion og opvarmning af sauna. Det kan derfor overvejes at anskaffe solcelle-anlæg med batteri. Det anslås at kunne give en årlig elbesparelse på ca. 3.400 kWh svarende til ca. 5.200 kr. og 490 kg CO2.

Gennemgangen har resulteret i følgende forslag og beregninger:

1. Efterisolering af gulv

2. Tætning og isolering af dør til bådhus m.v.

3. Lysstofrør udskiftes løbende

4. Solcelleanlæg til elforsyning

5. Vandbesparelser”

Den samlede rapport er givet videre til materiel- og bygningsudvalget med henblik på at gå videre med vurdering af effektuering af forslagene.

Julefrokost

Den traditionelle julefrokost var igen i år godt besøgt og med masser af lækker mad og god stemning. Der var en buffet som kunne konkurrere med selv de fineste og bedste restauranter.

Nyt fra bestyrelsen

Bestyrelsen holdt møde 18/11-24 og herfra kan refereres:

  • Der bliver lavet et sæt husregler for brug af klubhus og omklædnings- og sauna faciliteter. Det sker på baggrund af de mange nye medlemmer der fremover bruger lokalerne. Hensigten er at sikre der bliver plads til alle og at klubhuset fortsat fungerer hensigtsmæssigt. Husreglerne vil blive hængt i klubhuset og komme i nyhedsbrevet når de er færdige.
  • Kassereren er i gang med at lave budget for 2025, så hvis du har nogle konkrete forslag til anskaffelser mv. så giv Sanne besked, så vi kan se om det er muligt at gennemføre.
  • Vintersæsonen er kommet godt fra start med stor tilslutning og der er stor interesse for e-roning, så vi håber at vi får støtte fra puljemidlerne til at kunne anskaffe flere romaskiner og IT udstyr så det bliver optimalt.

Aktiviteter i december måned:

4.12.   kl. 19 Klubaften med gløgg og æbleskiver

7.12.   kl. 10 Troldejagt

11.12. kl. 19 Vinterchallenge – 4 hold, 12.500/25.000m

18.12. kl. 19 Klubaften med små sysler i klubben, kaffe og kage

23.12. kl. 10 Rospinning – gør plads til julemaden

26.12. kl. 10 Rospinning – kom af med julesul

27.12. kl. 16 Fredagsbar – ned med julepynt og op med nytårspynt

4.1.     kl. 10 Troldejagt

8.1.     kl. 19 Klubaften med nytårskur

15.1    kl. 19 Klubaften med hjerteredder kursus

Rospinning/eroning: Hver tirsdag og torsdag kl. 10 og hver torsdag kl. 18 og 19

Funktionel træning:  Hver tirsdag kl. 19

Svømning:                Hver mandag kl. 20

Jens Revall

Skriv et svar